Alternativní liturgie pro malé společenství- bohoslužba slova
(D: duchovní (předsedající); L: lidé)
Píseň
D: Ve jménu Otce i Syna (+) i Ducha svatého.
L: AMEN.
D: Milost a pokoj od Boha, našeho Otce, a Pána Ježíše Krista ať je s vámi.
L: I S TEBOU.
- DOZNÁNÍ HŘÍCHŮ
D: Doznejme před Pánem své hříchy, abychom mu mohli sloužit s čistým srdcem.
— Chvíle ticha.–
D: Smiluj se nad námi, Pane. – L: Hřešili jsme proti tobě.
D: Ukaž nám své milosrdenství. – L: A dej nám svou spásu.
D: Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nad námi. Vysvoboď nás ze zajetí hříchu, ať tě opravdu můžeme následovat v novosti života. L: AMEN.
Píseň
~ NASLOUCHÁNÍ BOŽÍMU SLOVU Z PÍSMA ~
Modlitba před čtením např.:
D:Otevři, Pane, uši našich srdcí, abychom slyšeli a přijali tvé SLOVO.
L:AMEN.
1. čtení z Písma. Iz 45,1.4-6
1Toto praví Hospodin svému pomazanému Kýrovi, kterého jsem vzal za pravou ruku, abych mu podmanil národy, abych odpásal bedra králů, abych před ním otevřel vrata, aby žádná brána nezůstala uzavřena: 4″Pro svého služebníka Jakuba, pro Izraele, svého vyvoleného, zavolal jsem tě jménem, poctil jsem tě, i když jsi mě neznal. 5Já jsem Hospodin, jiný není, není Bůh mimo mne. Přepášu tě, i když mě neznáš, 6aby se poznalo od východu slunce i od západu, že mimo mne jiný není. Já jsem Hospodin a nikdo jiný (není Bohem).“
Zpěv ALELUJA!
D: Čtení svatého evangelia podle Matouše
Mt 22,15-21
15Farizeové odešli od Ježíše a uradili se, jak by ho chytili za slovo. 16Poslali k němu své učedníky zároveň s herodovci, aby mu řekli: „Mistře víme, že jsi pravdomluvný, a že učíš cestě k Bohu podle pravdy. Nedbáš lidských ohledů, nehledíš totiž na to, čím kdo je. 17Pověz nám tedy: Co myslíš, je dovoleno platit daň císaři, nebo ne?“ 18Ježíš prohlédl jejich zlý úmysl a odpověděl: „Co mě pokoušíte, pokrytci? 19Ukažte mi peníz, kterým se platí daň!“ Podali mu denár. 20Zeptal se jich: „Čí je to obraz a nápis?“ 21Odpověděli: „Císařův.“ Tu jim řekl: „Dávejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu.“
D: Slyšeli jsme Slovo Boží.
L: Bohu díky.
~ KÁZÁNÍ ~
Daňový chyták
Asi se shodneme na tom, že upřímnost je ctnost, pozitivní vlastnost.
A máte rádi společnost upřímného člověka? Člověka, který vám o vás bez obalu a přikrášlování řekne do očí o vás čistou pravdu? Jste rádi obklopeni lidmi, kteří neříkají jen to, co chcete slyšet a v podobě v jaké to chcete slyšet-tedy uctivě, s ohledem na váš věk, postavení a zásluhy? No , obávám se, že bychom i my za chvíli spřádali myšlenku na to, jak takového člověka patřičně uzemnit, nebo se ho elegantně zbavit. Farizejové- kterým Ježíš občas dává pořádné kapky- vymyslí slušnou lest:
„ Je dovoleno platit daň císaři?“ Geniální, ať už odpoví jakkoliv- Ano= kolaboruje s okupanty= má proti sobě Židy, hlavně svoje následovníky, Ne= je to vzbouřenec a má proti sobě Římany. Opravdu velmi elegantní řešení, bez ušpinění vlastních rukou.
Ale Ježíš má ještě elegantnější odpověď:
Volně přeloženo: jaké jsou peníze , kterými platíte tuto daň? Římské! Dejte tedy Římu, co je římské! Ale to není všechno, Ježíš dodává: a Bohu co je Boží.
Ta otázka farizejů není o tom, jestli platit či neplatit daně. V lidském společenství nějaké daně vždycky byly, jsou a budou. Samozřejmě, že by se nám daně platily radostněji, kdybychom věděli, že budou dobře upotřebeny, pro blaho nás všech. Ale obávám se, že tak to s daněmi nikdy úplně nebylo a nikdy nebude.
Farizejská otázka na placení daní císaři byla sice chytákem, ale měla své opodstatnění. Byla to palčivá otázka teologického významu: Jsme praví -dobří židé, když platíme daně pohanskému císaři, který se prohlašuje za boha a upevňuje si jimi svoji moc?
Stejně se můžeme ptát i my: Jsme praví křesťané, když se odváděním daní podílíme i na spoustě věcí, které nejsou křesťanské?
A na tuto otázku Ježíš odpovídá Co je císařovo císaři, a co je Božího Bohu.
Teď ještě zbývá odpovědět na otázku , co je to vlastně to Boží. Co máme odvádět Bohu?
Že by církevní daň? To by bylo asi trochu málo. A hlavně v tom Božím asi nepůjde jen o peníze.
Co je tady na světě Božího? Na co má Bůh ve světe copyright?
Řekla bych, že tak nějak úplně všechno. A to největší autorské právo má na nás. A to dokonce dvojité: svým stvořením a svým vykoupením Ježíšovou krví.
Ovšem na rozdíl od těch lidských práv a daní, které jsou vymahatelné, nám Bůh nechává svobodu v tom, jestli mu svoji daň zaplatíme, jestli mu chceme či nechceme patřit.
Identita židů či křesťanů není v tom, komu platí daně, ale komu se oni sami rozhodnou patřit. A toto rozhodnutí nám nikdo nemůže vzít, zakázat ani nařídit.
Úžasné na tom je, že tím odevzdáním sebe samých Bohu nemůžeme nic ztratit. Vždycky jen získat.
Konkrétně v této době plné strachu, zmatku a nejistot, získáme jistotu, že mám na své straně někoho, komu to tu vlastně všechno patří-včetně onoho císaře. Mám na své straně toho, kdo je schopen mě utěšit a být se mnou i tam, kde ostatní nemohou. Mám na své straně někoho, komu mohu beze strachu svěřit svůj život a svoji vlastní budoucnost.
Odevzdejme tedy co je císařovo císaři- řiďme se nařízením vlády a dodržujme zákon.
Ale sami sebe odevzdejme Bohu.
- Píseň
- ~ PŘÍMLUVY ~
- Nebeský Otče, naléhavě tě prosíme o zastavení rozšiřující se pandemie coronaviru v naší zemi i na celém světě. K tobě voláme: Pane smiluj se
- Bože, prosíme tě za všechny nemocné a za ty, kdo je ošetřují. K tobě voláme:
- Pane a Bože, prosíme tě o nalezení účinné pomoci pro lidi žijící pod hranicí chudoby a chudé děti umírající na běžné nemoci. K tobě voláme:
- Spravedlivý Bože, modlíme se za politiky a státy, které se snaží využít současnou situaci ve prospěch svých mocenských zájmů. K tobě voláme:
- Pokoj přinášející Pane, modlíme se za mír mezi Ázerbájdžánem a Arménií. K tobě voláme:
- Bože, prosíme tě za všechny bratry a sestry z našeho společenství a z naší farnosti, chraň je a provázej svojí láskou a útěchou. K tobě voláme:
- Svatý bože, jemuž patří celý svět, prosíme tě za pokoru a odevzdanost celé situace tobě, za , za milost pokání a novou orientaci na nepomíjející hodnoty v životě. K tobě voláme:
- Prosíme za vyslyšení našich tichých modliteb. K tobě voláme:
- ~ CHVÁLY ~
L.: CHVÁLÍME TĚ, PANE!
1. Za dar tvého slova
2.Za všechny, kteří v této době nezištně pomáhají druhým
3. Za technické možnosti , které nám umožňují zůstat ve spojení
4. Za čas ticha a usebrání
5.Za dar víry, lásky a naděje
6. Za Ducha svatého, který nás spojuje v jedno
D: Modleme se společně, jak svou církev naučil náš Pán:
D+L: Otče náš, – který jsi v nebesích,- posvěť se jméno tvé, -přijď království tvé. – Buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi. – Chléb náš vezdejší dej nám dnes – a odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. – A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od Zlého.- Neboť tvé je království i moc i sláva na věky. Amen.
- Píseň
- ~ POZDRAV POKOJE ~
- D: Vzkříšený Ježíš přišel ke svým ustrašeným učedníkům s pozdravem pokoje. Proto i my dnes posíláme všem tento pozdrav:
- L: „Pokoj tobě!“
~ MODLITBA ~
D: Modleme se se žalmistou (Žalm 62,6-9)
Jen v Bohu odpočívej
Jen v Bohu odpočívej, má duše,
od něho pochází to, v co doufám.
Jen on je má skála a spása,
má tvrz, nepohnu se!
U Boha je má spása a sláva,
má pevná skála, mé útočiště je v Bohu.
Lidé, doufejte v něho v každé době,
před ním vylejte své srdce,
Bůh je naše útočiště!
– L: AMEN.
- ~ POŽEHNÁNÍ ~
D: Požehnej nás všemohoucí Bůh Otec i Syn (+) i Duch svatý. L: AMEN.
Oznámení:
Píseň
Písně k neděli 18.10.2020


